Tuesday, November 23, 2010

melepak, mendaki, mengeluh

setelah lama berborak, berbincang dan bergelak ketawa di Restoran Hakim. semuanya bercadang untuk pulang ke rumah masing masing. tiba tiba Mun ajak jalan jalan. memandangkan sang kancil tidak berapa sihat kondisinya, kitorang naik sang wira berjalan jalan. Mun ni teringin nak makan burger, dia nak makan 'burger dadah' dekat Subang. aku pon first time dengar nama tu. bak kata Raman, burger tu tembak gila! tu sebab dia panggil 'burger dadah'. tiada kandungan dadah dalam burger tu. jangan risau. hahaha. sekali bila sampai kat Subang tengok burger tu tutup. kitorangpon frust tak tahu nak buat apa. tiba tiba teringat kat sorang mamat ni, Anep Sot. mamat ni dah lama gila aku tak jumpa lepas dari form3. jadi semalam kitorang jumpa dia dekat Damansara lepak laa dekat Uptown Damansara memandangkan kitorang tak tahu nak lepak mana. duduk lepak sambil main iPod Anep. punyalahh takde kerja. sambil sambil tu, Ezat ada offer ajak gerak naik Broga Hill kat Semenyih.

wohoo, aku punyalahh excited sebab dah lama tak masuk hutan ni. aku pon tanyalahh Ezat tu tempat apa. aku ingat bukit biasa biasa je. rupa rupanya, ramai orang tengok matahari terbit kat situ. Ezat pon bercerita sampai kitorang jadi teruja nak pergi. lepas je hantar Anep, hanya berbekalkan duit yang sikit, pakaian yang ala ala takde gaya macam nak daki bukit, air mineral satu botol kecik dan smart tag. kitorang meneruskan perjalanan ke Broga.




bila dah sampai, kitorang lepak petronas kejap nak isi minyak untuk baliknya nanti. lebih kurang pukul 4.50 am, kitorang mengorak langkah ke parking lepas tu buat warming up dulu sebelum naik. maklumlahh, dah lama tak masuk masuk hutan nihh. hahaha. maka, bermulalahh perjalan kami masuk hutan, mendaki bukit, berehat sebentar hanya dengan bantuan cahaya bulan penuh. syukur sebab sekarang pertengahan bulan dalam kalender Islam. so bulan mengambanglahh. bantuan cahaya kedua pulak ialah cahaya telefon masing masing. hahahaha. sangat mencabar!

lebih kurang 45minit kot perjalanan aku pon tak sure lahh sampai laa ke stage satu. rupa-rupanya ada satu team dah ada kat atas tu. budak budak student, student mana aku tak tahu. diorang tergamam tengok kitorang. hahahaha. lepastu kitorang gerak ke stage kedua. sampai situ kitorang stop dah. dah terlampau letih. kepala otak aku ni fikir nak jatuh je. dengan air kena catunya lagi. hahahahha. memang dah tak larat nak pergi stage ketiga memandangkan aku tengok sangat jauh. so kitorang berehat kat stage kedua je. lepastu, geng geng student tadi pon sampai tempat kitorang, diorang lepak kejap lepas tu diorang sambung naik pergi stage tiga. alaa, diorang banyak kelengkapan. kitorang haa baju biasa, seluar jeans, selipar, botol air kecik satu. memang tak lahh ada tenaga lebih. masa lepak dengan Anep tu pon aku telan teh tarik bukan nya air tenaga.

selang beberapa minit lagi ada team chinese pulak datang. lagilahh bising. tapi diorang pon pergi naik stage tiga. kitorang kat situ sampailahh cerahh.

SANGAT LETIH TAPI SERONOK!


lepastu kitorang tunggulahh si matahari tu terbit, waa memang bestlaa. bak kata mat saleh "awesome!" memang indah ciptaan Allah. best gila tengok dia terbit. laju je dia keluar. Mun ada rakam detik detik dia keluar. mula mula aku cakap "baik tengok kat Youtube je, hahaha.." tapi sebenarnya tengok betul betul lagi terasa kenikmatannya. bak kata diorang "tembak do!"

lepas tu, kitorang pon turunlahh, time kitorang turun ramai lagi yang masih mendaki. kebanyakannya budak budak sekolah cina. ada satu tu lagi kesian, pasangan cina tu jalan pakai kaki ayam. amoi dia kaki luka luka. Mun borak ngan dia. lepas tu pakwe dia cakap "kitorang jatuhh, kasut pun hilang.." mak aihh kesian kott! kat situ semua friendly laa, kitorang nak gerak terserempak denga geng cina pon baru lepas turun, kitorang tak pakai baju dalam kereta sebab nak hilangkan peluh, kitorang cakap laa "okay jumpa lagi!" "haiyaa, pakai la baju nanti kena tahan sama polis maa..hahaha" Mun dengan rileks cakap "baru balik party maa..hahhaha" semua cina tu gelak gelak. hahahha. best best!

bila dah balik, semua aku rasa terus tidur kott. aku pulak apa lagi, pergi settlekan laa tayar kereta. sebab nanti ada satu lagi event bakal berlangsung! yehaa !! tak sabar kott!! hahaha

1 comment: